Alla inlägg den 13 september 2021

Av Mikael Bergman - 13 september 2021 21:09

Updaterat album

 

 https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Persgruvan

 

Detta album börjar inte vid persgruvan med dom första bilderna

utan dom börjar vid den gamla herrgården i riddarhyttan

och dess mark 

men dom fick hänga med i ett å samma album dom få som det blev

I persgruvan så finns den gamla tvättstugan kvar

den tvättstugan hade man som en koja och lekte i

kvar fanns också gruvlaven

den var också min lekplats och min platts

här så bada vi också i sjön pappa och jag då vi saknade dusch i bäcka

om sommrarna

här så tvätta vi även pappas volvo amazon i sjön

han kunde backa ner en bit i sjön och vi hinkade på vattnet på bilen 

här så körde jag även bil för första gången

jag som liten är såg knappt över ratten på amazonen så det gick rätt ner i diket på en gång men far var med och fixade det

här hade jag också mina moped vägar i skogen då jag for fram med min moped

av märket fram med victoria motor på med trampor

den köpte pappa min till mig av en jobbar kompis av 50 kr

den har jag kvar än idag

nådde knappt ner till marken med fötterna

men med fart så gick det bra och ja plocka även bort ljuddämparen på den

så den lät fränare

trotts jag inte nådde ner med benen till marken så fick jag till

rediga sladdar med den i breda ställ i kurvorna

då var man orädd och tänkte inte på farorna 

tog stöd med ena trampan och hängde ner i ramen 

trimma den senare så jag fick upp den i 65-70 km/h 

i medvind och hemlängtan  

men när jag fastnande på sligen nedför gruvan i bäcka

och mopeden sjönk ner i sligen i ett rännhål 

ja då var man inte tuff av sig

sprang hem till bäcka och hämtade far min

men då fick jag mig en tillsägelse av rang

av min mycket snälla far som han var

men han kunde säga ifrån om så behövdes 

det höll väl i några dagar sedan var det dags igen 

Av Mikael Bergman - 13 september 2021 20:37

 

Av Mikael Bergman - 13 september 2021 19:57

Släkten Haggren var mycket konstnärligaste av sig på alla sätt

bohemiska av sig

jovars det var dom säkert med all säkerhet 

ser bara på en annan ;-)

Men Ture morfars bror en av dom var i särklass den bästa musikanten av dom alla bröderna

 

här i mitten med sitt bengts spel som han köpte ja om jag inte mins helt fell

1948 vart fall i slutet av 1940 talet

på dena bild så saknas rickard och oscar bland annat

rickard som var målare till yrket var en fena på klarinette och saxofon 

likaså oscar på sitt durspel men som omkom från en kanot så tragiskt 

denna bild är tagen på kullen i riddarhyttan känns det som

vi hade en rejäl grisfest och släkt träff där på 1970 talet 

och jag kan se tälten där i bakgrunden och till höger i bild fanns ladugården

där morfar min hade sin atelje då dom flyttade hit till kullen i början av 1950 talet 

från malmtjärn

i ladan så hade vi även logdans och på övervåningen där så var det bostad 

både till oss och för råttorna 

fanns gott om sork och råttor på kullen 

trotts att det fanns så mycket orm där också 

men inte ens ormarna orkade med att hålla rent av sorkar 

men jag var livrädd för ormarna gick med höga gummi stövlar på mig hela sommrarna

på kullen så hördes det musik och det var alltid folk där från släkten på besök

och det var lukt av linolja

har även vagt minne att vår luffare här i trakten Nils Rundgren kom på besök med sin cyckel

och han sade nått i denna stil till kvinnorna

som detta till min mormor 

hur mår barronessan idag då ska det vara nått från lagret som han hade med sig på sin cyckel

Nils rundgren även kallad för björnjägaren

Ture var och hälsade på han då han bodde i sin barack han med

då han bodde i havsjön utanför kopparberg 

finns en bild även på det

Nils spelade även han på durspel och på sin tre strängade fiol 

 

 

 

och Tures spel är fortfarande spel dugligt än idag här hemma

dock så läcker det och pyser lite här och var från stämmorna

 

Ture som hade igång orkester under 1950 talet 

här så spökar familjen haggren ut sig på bild bara från en kul vinkel

kan ha blivit fotat i skräppbo skola om jag minns rätt 

nu har jag ju ingen kvar att fråga om sånt här gammalt längre

 

Minns än idag då jag fick mitt första dragspel av ture 

satt i mina fars armar eller i hans famn 

då ture gav mig ett litet durspel i min hand hemma i köket

dock så finns det inte kvar idag dessvärre

har ingen aning vart det tog vägen

försvann väl kanske efter alla mina flyttningar hit och dit 

Av Mikael Bergman - 13 september 2021 19:14

Updaterat album

 

 

Bilder här.........

 https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Malmtj%C3%A4rn/

 

Märker av mina bild arkiv att jag återkommer rätt så ofta till malmtjärn

i riddarhyttan

malmtjärn här på bild är min släkts och mors föräldrahem med syskon

 

Malmtjärn Riddarhyttan Inget av detta finns kvar idag endast spår av något Denna plats var min mors föräldrahem tillsammans med sina syskon familjen hade som sin bostad en barack att bo i nära järnvägsspåret som gick bakom huset det var en gammal rallarbostad som dom tog över Morfar min som levde som konstnär försökte vart fall på det hade sin atelje i en del av huset den norra mot herrgården sett om jag inte mins fel och i den andra vinkeln av huset så bodde min mors farmor kvar på tomten idag så finns det spår mors dock vagn och potta bland annat morfars betong plint av den gamla radio masten finns kvar han hade en väldigt lång mast som han fångade in ljud på fanns inte så mycket av bekvämligheter på gården men indragen ström har jag för mig att min mor sade att dom hade men tvätt och bad och så vidare fick dom göra ändå på det bästa sättet under krigsåren så var morfar inkallad han blev utbildad fänrik under krigsåren så var det några vintrar som blev väldigt kalla och det märktes i malmtjärn fanns ju väldigt lite om ens nått i väggarna som höll kylan borta mor kunde vakna att håret hade fryst fast i ytterväggen innan dom fick fart på spisen på morgonen kan tro och tänka mig att dom hade det rätt så fint ändå där i malmtjärn vad jag har hört min mor berättat för mig då hon fortfarande levde för dom hade varandra familjen och släkten var viktig dom höll ihop i ur och skur och motgång det var även här i malmtjärn som låten vals från Riddarhyttan fick sina första toner ifrån den låten skrevs senare klart i Stockholm till färdig låt av Olle Johnny mor min med släkt sade åt mig lite då och då att jag skall alltid minnas vart vi kommer ifrån en gång i tiden det är nått som jag har tagit fasta på både i sätt och i mitt tänkande allmänt till politik

 

 

mor håller på att göra fint i trädgården

 

Min mormor tyra tar hand om tvätten trots vinter ute

så måste det tvättas 

 

fotograf Axel Haggren

 

 

Translate

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards