Direktlänk till inlägg 25 augusti 2021

#240

Av Mikael Bergman - 25 augusti 2021 20:58

Nytt album

 

Bilder här.......

 https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Dalkarlsberg

 

Info om dalkarlsberg gruva här...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalkarlsberg medium;"> 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalkarlsberg

 

 

Sedan lite annat oviktigt

men nu så har jag gått tillbaka till Linux igen

för att ha landat i windows ett lite tag

blev inte så mycket bilder då utlagda då jag hade mitt windows i datorn

och förklaringen av det är väl så enkelt att jag känner mig mera hemma i linux nuförtiden och deras program av foto

visst jag har ett ägande av affinity foto och lightroom 4

för windows

men dessa program passar inte för mig

tycker jag !!

Affinity är nog för dom kreativa och för montage fotografer

som vill skapa bilder av montage mest

passar inte mig då jag inte syslar med sånt

men skulle väl vara kul att kunna kanske

 

Lightroom 4,0 adobe ja detta program kan inte mera än nått annat program i samma familj

det enda lightroom var riktigt bra på som jag tyckte vart fall

det var brus nivån

att trolla bort bruset i bilden

men annars inte så märkvärdigt tyckte jag

 

högdagar inställningen och svärta var inte märkbart bra tyckte jag

bland annat

 

Nu använder jag program som fungerar bra på linux i stället

jag säger inte att dom är bäst och bra

men dom fungerar mycket bra på linux

det ska gå att använda dom på windows och mac också

men på windows fungerar dom inte så bra tycker jag

mac vet jag inte

 

men förmodligen var dom byggda just för linux och gnu en gång i tiden

sedan så har dom kodats om för dom övriga systemen senare

 

tycker att gimp fungerar bättre på linux

det är snabbare och det är mycket lättare att installera tilläggen för gimp

förgransingen fungerar bättre i linux av bilder

i windows får man klicka fram bilden

 

Det andra programmet är min favorit och det är rawtherapee

byggt för just raw bilder

men fungerar mycket bra även för andra format

det man får se upp med det är att färgerna kan bli väldigt skarpa

och med hög kontrast

om man redigerar jpeg filer

det har jag märkt efter man har klickat på enter knappen och lagt ut bilder

hoppsan detta blev inte så bra

 

men när man drar i alla reglage i rawtherapee och det finns en hel del ska ni veta av reglage i rawtherapee

men då händer det saker med bilden

 

långt mycket mer än i affinity och lightroom

 

uppdaterings hanteringen och system hanteringen

håller ständigt kontroll på linux systemet

som nu när jag håller på att skriver detta

så har jag en uppdatering av gimp som ligger och väntar

 

om linux passar för foto

kan jag bara säga ja det gör det verkligen

vart fall för mig !

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Bergman - 26 oktober 2021 17:52

sista inlägget på denna plats   hädanefter så kommer jag att verka och synas här     https://mickephoto.blogspot.com/   kanske lagom kommer igång nu till helgen på den nya adressen   Lite tråkigt att mitt pentaxfoto försvinner kan j...

Av Mikael Bergman - 25 oktober 2021 21:45


  Jag har börjat att se mig om efter en ny sida Igen !!   Att lägga mina bilder på Google och blogger är nog en av dom bästa i alla fall av fria bloggar var in där och fick se hur allt annurlunda det har blivit där sedan sist jag var d...

Av Mikael Bergman - 25 oktober 2021 17:03


Updaterat album   Bilder här.....   https://pentaxfoto.jalbum.net/Vehicle/Marknad%20surahammar ...

Av Mikael Bergman - 24 oktober 2021 14:48


Updaterat album   Bilder här.....   https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Natur/Summer ...

Av Mikael Bergman - 24 oktober 2021 09:19


Nytt album   Bilder här.....   https://pentaxfoto.jalbum.net/Mixed%20Places/H%C3%A4fla%20hammarsmedja ...

Translate

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards