Alla inlägg den 5 april 2021

#74

Av Mikael Bergman - 5 april 2021 21:01

Stora flyten ligger i dem södra delen av kommun

ca 1,5 mil hemifrån

ett stort reservat att vandra i i en genuin bergslagsnatur som den brukar se ut

djupa skogar myrar och berg

finns en gammal övergiven skogskoja på reservatet

där inne finns det anteckningar skrivet på väggarna från 1970 tal

som talar om hur vädret var då

t.ex januari 1975 så var det ingen snö i sikte


https://pentaxfoto.jalbum.net/Naturreservat/Stora%20flyten

#73

Av Mikael Bergman - 5 april 2021 20:40

Tegelbruket updaterat........



https://pentaxfoto.jalbum.net/Home/Tegelbruket

#71

Av Mikael Bergman - 5 april 2021 13:49

Igår så var det ett härligt vår väder en försommar känsla

Idag på morgonen så var det vinter igen med snö


Efter en näst intill sömnlös natt för mig

så var det vitt när jag tittade ut i morse

I natt så har det blåst näst intill storm i byarna

det knakade och brakade i huset och utanför

så man var orolig att nått skulle gå sönder
som typ garage tältet där cadillacen är parkerad

men detta garage tält verkar vara av god kvalitet

det står upp fortfarande efter alla dagars hård blåst sedan i höstas


Igår så var jag till riddarhyttan och hälsade på

jag saknade volvon igår !!

vägarna där i skogen är helt sönderkörda och mjuka

saaben skrapade i hela tiden i underrede

saaben ska enbart gå på en torr asfalts väg så låg som den är


Det råder avverkning i skogarna runt om i riddarhyttan

en näst intill 100 % avverkning

inte kul att se

dom förstör både vägar och gör stora sår i naturen skogsbolagen

och all gammel skog försvinner för ugglor och andra fåglar

nej sånt där är inte alls roligt att se

jag får börja att se mig om andra marker att åka till i stället


Passbo berget har jag åkt förbi flera gånger utan att gå in där

klart holmsjö torp ligger där det har jag besökt

men jag har aldrig gått igenom passbo berget

men det gjorde jag igår

en del av det vart fall

finns inga leder eller stigar där

utan det är fritt val att gå som man vill

följde dock en djur stig som ledde till ett vattenhål


efter det så försökte jag komma ut från dom dåliga skogsvägarna så gått det gick

och stannade till vid bastnäs för att kolla om det var någon is kvar där i dom gamla 1700 tals gruvorna


Tycker det är kul att pentax visar upp sig att dom lever fortfarande

pentax som ägs av ricoh

har nu släppt den efter längtande pentax k-3III


https://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/nya-pentax-k-3-iii-far-manga-uppgraderingar


men med en prislapp på dryga 22,000 blir den allt för dyr för mig

min pentax k-5 som snart är 10 år får hänga med ett tag till

det är inga fel på den och den fungerar som den ska

därimot så är jag mera för mera bättre optik en det jag har

spelar ingen roll om man har en ny dyr kamera

och man har en dålig optik på den

bilderna blir inte bättre för det

det är optiken som avgör till 80% av bilden


ser även att pentax fullformat k-1 har blivit billigare sedan lanseringen av den nya

modellen k-3III

det bästa jag tycker om pentax är att dom fortsätter att vara en tradionell

kamera fortfarande

pentax är inte bäst på filmning

en pentax ska man fota med av stillbild

dom överger inte spegeln i huset

tror snart att pentax är ensamma över att ha spegel och slutare

i stället för en elektroniskt

nackdelen är att dom är mycket små

ett mycket litet märke i kamera världen

man undrar hur länge dom kommer att finnas kvar

framtiden kanske hänger på denna nya modell !

dom har samma fattning så det går utmärkt att fota med objektiv från 70 talet och framåt

annars så finns adapter med skruv gänga 42

pentax är ett unikt märke idag

som olympus är tycker jag


mitt album från igår.........



https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Passboberget%20och%20Bastn%C3%A4s

Translate

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards