Alla inlägg under mars 2021

#52

Av Mikael Bergman - 14 mars 2021 17:53

Ett vackert natur rum vid närheten av malingsbo


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Laxsj%C3%B6berget/

#50

Av Mikael Bergman - 14 mars 2021 17:10

Bilder och plats från min mors föräldra hem i riddarhyttan

ses gör fortfarande idag rester ifrån min mors dock vagn och hennes potta

 

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Malmtj%C3%A4rn

#49

Av Mikael Bergman - 14 mars 2021 16:49

En av den högsta punkten vid malingsbo

i ett vackert natur område

 


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Malingsklack

#46

Av Mikael Bergman - 13 mars 2021 21:27

September 2013 besökta jag stripa gruvan

dessvärre kom jag inte in i alla lokaler och utrymmen denna dag

så det fick bli bilder från utsidan mest

med alla vinklar och linjer från dom alla byggnader mot den blå himlen


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Stripa%20gruvan

#45

Av Mikael Bergman - 7 mars 2021 19:03

På min mors årsdag den 5 september

så besökta jag en plats som vi hadde ett tag

Besökte den 2013 och två år efter min mor hade begravts

då hade den värsta chocken släppt hos mig efter hennes bortgång

det var rätt så mycket år 2011

jag var på 4 begravningar av min släkt samma år

min fru som jobbar inom äldreomsorgen

säger att går en bort så brukar det följas med av flera

och nog så gjorde det så

men hur som helst så besökta jag vårt gamla ställe denna dag

tegel bruket kallades det för

men det var inte det riktiga tegel bruket

för det låg lite längre upp från vårt ställe i skogen

men jag minns även tegel bruket där det låg

en enkel byggnad av typ ett rum och kök

i en vinkel vill jag minnas var huset och man gick in i huset direkt från mark plan

fanns ingen trapp in i huset

vill minnas att det bodde två äldre där man och fru

vårt ställe var en gammal banverks byggnad

 

det var denna bild som jag fick fram nu ikväll bara

av vårt ställe och det är far som sitter på trappan

kommer inte ihåg själv så mycket av detta ställe

då jag var liten då vi hade detta ställe

det var under mitten av 1960 talet

finns fina minnen härifrån då jag och min far gick ut

och han tillverkade sälg pipor åt mig med sin kniv

och som jag gillade att blåsa i

järnvägen som går förbi huset av några meter bara

här så dundrade tågen förbi dygnet runt

likaså som dom gör än idag

morfars bröder kunde lära mig att lada man ner örat på spåret

och lyssnade så kunde man höra då ett tåg var på väg

sedan så kunde man lägga en fem öring på rälsen

och man kunde göra mera om man ville

morfars bröder var kul när dom var förbi tyckte jag

men jag fick inte säga nått till mamma min vad vi höll på med

när vi var klara med detta hus så stod det väl tomt ett tag

senare så flyttade just en av min morfars bror in här

han var en samlare

likaså som alla på morfars sida

morfar var nog värst av dom alla att samla

men även efter hans bortgång så fick vi ta reda på alla hans tillgångar

av samlat under alla år

kom ihåg då vi var här och hälsade på då han fortfarande levde

då var det liksom gångar inne i huset

det fanns kartonger ända upp till taket kan man säga

med grejor och det var liksom gångar inne i huset

till kök och övriga rum

var inte så många rum i huset

badrum och pannrum var i källaren kom jag ihåg

det var läskigt att gå ner dit kom jag ihåg då vi hade detta hus

markplan så var det kök och ett stort rum

hallen var trappan upp på över våningen

och på över våningen vill jag minnas att det var 2 rum och kanske en toalett

Men efter hans bortgång så förblev det tomt huset

vart fall på levande ting

enligt min mamma så fanns han kvar här fortfarande

efter hans bortgång

mamma min kända av han och han visade även tecken på det

och det är väl min mammas gåva som jag har fått nu på äldre dagar

brandkåren eller räddnings tjänsten hade detta hus som ett

övnings hus i några år

men senare så revs det


https://pentaxfoto.jalbum.net/Home/Tegelbruket

Translate

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards