Alla inlägg under mars 2021

#60

Av Mikael Bergman - 25 mars 2021 10:01

På väg hem igen från öland

så stannade vi till på en plats som heter

stensjö by

https://www.lansstyrelsen.se/kalmar/besoksmal/kulturmiljoer/stensjo-by.html


en natur skön plats där även film har blitt inspelad



https://pentaxfoto.jalbum.net/Mixed%20Places/Stensj%C3%B6%20by

#59

Av Mikael Bergman - 25 mars 2021 09:23

Öland november 2013

vårat första hotell vistelse på öland

men det skulle komma flera gånger

så detta album kommer att bli större med tiden av bilder från öland


https://pentaxfoto.jalbum.net/Mixed%20Places/%C3%96land

#58

Av Mikael Bergman - 24 mars 2021 20:18

I fredags så åkte jag hem ifrån jobbet strax före kl 09,00

jag hade en kraftigt yrsel i huvudet och en dimmig syn

eller en oklar syn

detta har vi pratat om på lasarettet otaliga gånger om min syn

men hur som helst så åkte jag hem

kontakta vårdcentralen efter en viss eftertanke

jag tänkte det går väl över jag är väl bara trött

men eftersom jag hade haft en oklar syn under veckan dag för dag

med huvudvärk

så var det väl bäst att kontakta vårdcentralen

fick tid på en gång hos dom

det är inte vanligt !

efter en viss kontroll av mig därnere

så var min balans urdålig

men ett bra blodtryck

yrseln och huvudverken var kvar dock inte av sådan kraft sedan tidigare

jag åkte hem igen efter ett covid test

och skulle vänta på bedömning

på eftermiddagen så fick jag som svar att jag skulle genast bege mig till lasarettet

ambulans eller sjuk transport jag fick välja

nej jag kör själv sade jag

det kommer inte på frågan sade läkaren till mig

som var en kvinna och som var mycket nogrann och bra av sig

efter en viss överenskommelse så blev det så att min fru fick bli min taxi

i vår egen bil

 

så så fick det bli

 

väl på plats så fick jag ett enkelrum

själv

det råder starka bestämmelser av besök på lasarettet i dessa tider

jag och min fru som fick sitta och vänta i väntrummet trodde att detta skulle gå fort

så hon stannade kvar

 

och jag vänta och min fru vänta

 

och väntan blev lång

visst det kom väl in någon ibland och tog en massa tester och prov

men annars så fick man vänta

efter 3 timmar så blev det beslutat att jag skulle läggas in på en avdelning

men varför talade ni inte om det på en gång sade jag

frugan hade fått sitta och vänta helt i onödan på mig

jo ja var ganska upprörd då av sjukvården

jag fick ju inte med mig nått

och det värsta av allt det var att mitt snus börja ta slut

jag gick ut i korridoren och ropade till frugan att komma till mig

och berätta hur det låg till

hon stack iväg i ilfart till närmaste natt öppna bensin mack

och köpte snus till mig+ tandborste och tandkräm

godis dricka och tidning

det skall till en kvinna som kan fixa sånt här till det bättre

sedan så fick jag inte träffa frugan

det är portat för besökare på lasarettet

jag fick mig en rättelse av en vårdare för jag hade lämnat mitt rum

men jag sade jag måste väl för i h***vete få prata med min fru

och tala om för henne hur det blir

det var en manlig vårdare och han och jag hade typ samma stil

han var en schyst kille som tog i mot

påsen som frugan hade köpt till mig

eller han väntade in frugan rättare sagt

så det var väldigt snällt av han på en stressig fredag kväll på akuten

 

kom in senare på mitt rum

ett enkelrum

toppen ! tyckte jag

 

och utav den mycket trevliga personalen så fick jag även kvällsfika utav

på tom mage kan man ju inte sova på

men det blev inte så mycket sömn denna natt i alla fall

nu så hade ju jag vart vaken sedan kl 05,00 denna fredag

då jag åkte till mitt jobb

nej var tredje timme så skulle dom ta prover och tester på mig

sedan så kopplade dom in någon test utrustning på bröstet på mig

jag tror att jag slummrade till mellan 03,00 och kl 06,00

för när dom kom in vid 06,00 så hörde jag inte det först

   

en ny dag och en ny frukost

och det var jag som var nummer 14

idag så var det en röntgen av mitt huvud så var på agendan

dock så var magnet röntgen stängd över helgen så den skulle jag få på måndagen

men en vanlig röntgen blev det

dom hade inte fått nått bra svar vad jag led utav

och vad som gör mitt huvud yr

inte heller min huvudverk och syn

jag hade dock en viss dålig kordination av dessa tester

dels mina ögon rörelser och test av fingrar som man sätter ihop med tummen

men hur som helst så fick jag åka hem på permis en natt

och det gjorde jag gärna

men inte helt obevakat

nejdå dom ringde hem till mig och frågade om det gick bra

respekt säger jag bara

en mycket bra vård och personal


  

väl tillbaka igen på avdelning så var jag mera förberädd

jag hade packat en väska med grejer och med snus !

fick dock inte tillbaka mitt rum 14 igen

utan jag hamnade på en sal av 4 bäddar

2 åkte hem men dom blev upptagna direkt av 2 andra

delas av en gammal man men som var mycket pigg tyckte jag

och han och jag fann varandra rätt så snart

jag gillar dessa personligheter

dom är mycket trevliga tycker jag

 

och sköna sängar fick man ligga i

 

och läsvärt om man ville

dagen gick

jag hade fått min magnet röntgen

jag hade träffat både sjukgymnast och en kurator

men ingen läkare än

det blev en råkad

jag skulle få ett nytt rum på kvällen

igen !

 

och jag hamnade här tillslut

en stor sal av 6 sängar

men nu omgjort till ett konferans rum  och med stor teve

här så kan jag ligga hela veckan sade jag

 

dagen därpå så var det den sista dagen för mig här

 

men först en lunch med efterrätt och kaffe

och jag måste säga att svensk sjukvård är verkligen toppen

dom får ta en massa skit läsar man i media

helst nu under corona tiden

men personalen gör att jätte bra jobb

och dom jobbar och vårdar allt efter den bästa förmåga dom klarar utav

om man ska vara arg och negativ mot nått så är det till politiken och dess utövare där

nej jag har bara gått och säga om våran vård

det lilla som jag har upplevt det vart fall

 

summa av det hela blev ingenting !!

jag hade ingen akut stroke och ingen tumör

men eftersom jag är som jag är fortfarande

så kommer jag att få en remiss till neurologen tror jag att det heter

för vidare bedömning

det första som jag frågade om när jag fick reda på

om jag skulle bli utskriven var

kan jag börja jobba på onsdag igen

det blev ett blankt nej från läkaren

jag tänker fortfarande inte klart

och jag har det svårt att skriva detta inlägg ska ni veta

blandar ihop alla bokstäver

men eftersom jag har bokat in en överraskning nu till helgen med hotell

med frugan så frågade om det var okej

och det var det efter en viss eftertanke av läkaren

men jag fick inte köra bil själv

 

sedan så bar det hemåt igen

nöjd och belåten av vår fina vård i landet




#57

Av Mikael Bergman - 24 mars 2021 19:14

Ställbergs gruva besök ..........


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/St%C3%A4llberg


#56

Av Mikael Bergman - 16 mars 2021 18:33

 

I oktober 2013 mitt under jakten så åkte jag upp till denna herrgård/gods

och fråga efter gods ägaren om han var hemma

men det var han inte för tillfälligt han var ute på sin jakt

jag var intreserad av att besöka hans kvarn som ligger lite längre bort efter grusvägen

och efter ett mobil samtal till gods ägaren så var det inga problem

men jag skulle komma ihåg att låsa när jag var klar

åkte sedan den lilla biten bort till hans kvarn och låste upp och gick in och fotade

det är en helt fungerande kvarn än idag och dom kvarnar sitt eget mjöl

varje år från fälten



https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Kvarn-1

#55

Av Mikael Bergman - 15 mars 2021 21:24

Oktober 2013 fick jag tillfälle att få fota i ramnäs smedja

fick låna nyckeln in till smedjan

och jag fick ta min tid därinne i min takt


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Ramn%C3%A4s

 

 

#54

Av Mikael Bergman - 15 mars 2021 18:24

Hemma hos min morfars gamla ägor och mark i riddarhyttan

här så upplevde jag många fina somrar och vintrar då jag var liten

bland bilar och motorer och musik instrument

och en massa annat samlade verk av min morfar

nere vid tjärnen plockade vi både hjortron och blå bär



https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Kullen

#53

Av Mikael Bergman - 14 mars 2021 18:23

Uppdaterat album

och med närbilder på korphyttans pipa

som fortfarande efter många hundra år är synliga  tecken


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Korphyttan

Translate

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards