Alla inlägg under januari 2021

#18

Av Mikael Bergman - 30 januari 2021 07:37

Malingarna

är ett vackert natur område i södra dalarna ca 30 km från Ludvika

från is tiden och med sin rullstens ås

uppe på rullstens åsen går riksvägen och som även den är en mycket gammal resväg

vägen var en förbindelse mellan mälardalen och väster dalarna

pilgrims leden går även förbi här

som människor har vallfärdat på under flera 100 år

                 



#17

Av Mikael Bergman - 29 januari 2021 14:42

Mina funderingar


Det här med att ha en blogg har jag hållit på med ett tag

jag byter också ibland men med bibehållet domän namn

allt för att mina besökare ska finna mig i deras sparade bokmärken

jag ser nu när jag inte är med i google system eller i wordpress system

hur svårt det är att kunna lämna en kommentar i dessa system

så som på google eller wordpress

det är näst intill omöjligt ibland

skulle det gå bra då tar det tid att komma igenom alla säkerthets spärrar

för att kryssa i hur många trafik lysen det är

eller hur många bussar man ser i rutorna på google spam filter

och man måste näst intill vara inloggad på nått eller hos någon

för att ens kunna lämna en kommentar

det jag vill säga är att dom stora drakarna google och wordpress

låser in sig och dess användare allt för mycket för utomstående tycker jag

det har jag inte lagt märke till tidigare då jag hade själv wordpress och google

tanken var att jag skulle vara här bara temorärt ett lite tag

tills jag fick till min domän hos google

men jag vet inte det.......

om det nu är så dumt hos dom andra så kanske jag stannar kvar här

på en neutral sida !

#16

Av Mikael Bergman - 29 januari 2021 14:21

Mönster



 

#15

Av Mikael Bergman - 29 januari 2021 14:20

Rajtet före och efter



   

#14

Av Mikael Bergman - 29 januari 2021 09:47

 

Lindesnäs bruk 1793 till 1895 var ett bruk här i Bergslagen som tillverkade Liar Hästskor söm och spik

dom hade även ett spårvalsverk som var ett av sveriges första

och under 1800 talet så tillhörde detta bruk en av det 10 största järn bruk i landet

Idag så är det bara ruiner kvar och ett museum

och dom har även dans kvällar i en närliggande loge intill bruket som brukade bjuda på bra band och artister

då vi var här så var det Larz Kristerz band som spelade här

jag ser dock ingen ljusning av denna pandemi på mycket länge kanske två tre år till !!

så jag tro att denna gåva att få åka ut på en loge eller i en folkets park en sommar kväll

ja den tiden är förbi för gott

och orsaken är att många band inte kommer att klarar sig ur denna kris

Hoppas att jag har fel !


Bilder från bruket..............


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Lindesn%C3%A4s%20Bruk



#13

Av Mikael Bergman - 26 januari 2021 20:48

Med naturen runt hörnet

 

Mäl berget ligger tillsammans med uv berget i det natur sköna området klockarbo i baggå

här hemma.Här så ligger även sjöarna östra och västra skälsjöarna

Naturen här är mycket vacker och det enda ljud man hör här är ifrån skogens ljud

denna gång då jag var här och vandrade mellan sjöarna så kom jag ihåg att jag tappade mot ljus skyddet på objektivet

fick se det när jag kom tillbaka till bilen igen och skulle lasta in

tur var så visste jag vart jag hade vart innan så det var och vandra vidare tillbaka en kort stund

och jag fann det igen nere bland blåbärs riset

Bilder från mäl berget............


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/M%C3%A4lberget

#12

Av Mikael Bergman - 23 januari 2021 17:30

Trystorps ekängar

det ända jag kommer ihåg från besöket här

var att det var en väldans mycket mygg i skogen

sedan så drog åsk ovädret in

                     

Translate

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards